Derma diterima Najib tak perlu cukai: LHDN

BANGI, Selasa – Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Mohd Shukor Mahfar berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak tertakluk untuk membayar cukai pendapatan ke atas sumbangan RM2.6 bilion yang diterimanya.

“Bagi saya, jika pendapatan adalah tertakluk kepada cukai, (maka kita boleh cukai); jika pendapatan tidak tertakluk kepada cukai pendapatan, maka kita tidak boleh cukai, ” katanya yang dipetik daripada Malaysiakini sambil menegaskan bahawa derma politik tidak tertakluk kepada cukai. 

Terdahulu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa supaya rekod cukai pendapatan peribadi Najib perlu disiasat dan dibandingkan dengan wang RM2.6 bilion yang telah dipindahkan ke dalam akaun peribadinya.

“Persoalan yang saya ingin tanya ialah sama ada Lembaga Hasil Dalam Negeri telah melakukan semakan ke atas RM2.6 bilion yang dalam akaun peribadi Najib,” kata Mahathir.

Mahathir telah meminta pihak berkuasa cukai untuk bertindak terhadap Najib melalui catatan blog beliau Ogos lalu.

Di samping itu, Wall Street Journal yang berpangkalan di Amerika melaporkan pada 2 Julai 2015 bahawa USD $ 700 juta (RM2.6 bilion) telah dipindahkan ke akaun peribadi Najib di AmBank di Kuala Lumpur, dengan jumlah terbesar sebanyak AS $ 681,000,000 disimpan pada Mac 2013, lebih awal daripada pilihan raya umum pada Mei tahun itu.

Beliau berkata, jika UMNO telah menggunakan wang itu untuk kempen pilihan raya, maka ia adalah pelanggaran yang jelas dalam kempen pilihan raya itu sendiri kerana telah terdapat had ke atas perbelanjaan bagi setiap calon.

Mahathir turut berpendapat bahawa Najib perlu ditahan di bawah undang-undang perbankan kerana derma tersebut tidak pernah dimasukkan ke dalam akaun UMNO.

Bulan lalu, AmBank didenda RM53.7 juta kerana melanggar peraturan-peraturan tertentu di bawah Seksyen 234 Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan Seksyen 245 Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 oleh AmBank (M) Bhd dan AmBank Islamic Bhd.

0 Response to "Derma diterima Najib tak perlu cukai: LHDN "

Post a Comment