"BAPA SMS" MATI PADA UMUR 63 TAHUN.



Anda tidak akan menghantar mesej rakan-rakan anda jika tidak kerana Matti Makkonen. Matti Makkonen, "bapa SMS" telah meninggal dunia hari ini (June 26, 2015) pada umur 63 tahun dan ia adalah hari yang menyedihkan bagi dunia, dan terutamanya untuk dunia telefon pintar.

Ianya bermula semasa 1984 apabila Matti mendapat idea untuk menghantar mesej teks melalui rangkaian selular. Pencipta dari Finland itu mencipta satu idea yang telah melonjakkan dunia rangkaian selular ke tahap yang baharu. Ya, itu juga bermakna bahawa anda tidak akan dapat menggunakan WhatsApp jika idea ini tidak dicipta.

Walaupun sebahagian besar daripada trademark itu dimiliki oleh Matti Makkonen, idea itu telah berkembang setelah bergabung dengan Friedham Hillebrand (pencipta format 160 aksara pada tahun 1985) dan lain-lain.
Walaupun terdapat aplikasi lain yang menggunakan mesej segera yang mengambil alih, ia boleh dikatakan bahawa SMS yang memberikan mereka rangsangan yang mereka perlukan untuk sampai di mana mereka berada sekarang.

Dan ia bukan hanya mesej teks, Twitter keseluruhan rangkaian sosial adalah berdasarkan kepada prinsip-prinsip SMS itu. Oleh itu, had 140 karakter. Dan jangan heran, SMS  masih mod penting dalam komunikasi di kawasan-kawasan di mana perkhidmatan internet mudah alih terlalu mahal, atau banyak ditapis oleh kerajaan.

Tidak perlu dikatakan, SMS masih menghubungkan orang ramai dan Matti Makkonen akan dingati kerana ideanya itu. 



0 Response to ""BAPA SMS" MATI PADA UMUR 63 TAHUN."

Post a Comment