Kami dijangka akan mengalami kerugian RM30 Bilion Tahun Depan - Najib Menjelaskan Impak jatuh Harga Minyak Pada Kos Hidup




KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata bahawa dia memahami sepenuhnya isu-isu yang dihadapi oleh rakyat Malaysia yang berkaitan dengan kos sara hidup yang meningkat.

Dalam mesej audio di blog beliau www.najibrazak.com hari ini, beliau berkata kerajaan sedang melakukan yang terbaik untuk mencari penyelesaian bagi meringankan beban rakyat Malaysia menanggung.

Dengan itu dalam fikiran, Najib merasa perlu untuk menjelaskan sebab-sebab sebenar mengapa harga beberapa barangan dan perkhidmatan meningkat.

"Pertama sekali, ia adalah faktor-faktor luaran yang memberi tekanan ke atas ekonomi negara.

"Apabila harga minyak dunia jatuh, pendapatan kerajaan akan dikurangkan. Dalam konteks ini, kita dijangka kehilangan RM30 bilion tahun depan," katanya dalam mesej.

Beliau berkata oleh kerana itu, ia akan menjadi sukar bagi kerajaan untuk campur tangan seperti dengan meningkatkan subsidi.

Dia menggunakan analogi di mana beliau menyamakan kerajaan kepada individu yang terhad keupayaan pembelian dan keupayaan apabila pendapatan mereka telah berkurangan.

"Keupayaan dan kemampuan kerajaan juga terhad apabila pendapatan negara berkurangan," katanya.

"Kedua, apabila pendapatan negara berkurangan, pelabur akan perdagangan dalam Ringgit mereka untuk melabur di negara-negara yang tidak terjejas oleh kejatuhan harga minyak.

"Ini keputusan dalam Ringgit menjadi lemah dan menyebabkan barangan import menjadi lebih mahal," katanya lagi.

Katanya, jika kelihatan rapat, arah aliran Ringgit adalah selaras dengan trend harga minyak.

"Bagaimanapun, ada pihak yang cuba untuk mengelirukan rakyat tentang sebab-sebab sebenar di sebalik kenaikan harga barangan dan kelemahan Ringgit.

"Mereka cuba untuk menyalahkan kerajaan sedangkan kerajaan sedang melakukan yang terbaik untuk mencari cara-cara untuk mengawal kenaikan harga yang disebabkan oleh faktor-faktor luaran," kata Najib.

Beliau memberi contoh diskaun khas pada pengangkutan awam, kerajaan mengumumkan baru-baru.

Beliau mengakhiri perutusannya dengan berkata bahawa kerajaan sedang mengkaji penyelesaian lain yang kita perlukan dan boleh dicapai.

-malaysianDigest

0 Response to " Kami dijangka akan mengalami kerugian RM30 Bilion Tahun Depan - Najib Menjelaskan Impak jatuh Harga Minyak Pada Kos Hidup"

Post a Comment